קדם מגבר

קדם-מגבר (או "פרה-אמפ" מאנגלית: pre-amp, קיצור של pre amplifier) זהו מגבר אשר מטרתו היא אחת: להגביר את האות החשמלי (הצליל, המתורגם לאות חשמלי) הנכנס לעוצמת "עבודה". העניין הוא כזה: רוב המיקרופונים אשר קולטים ומעבדים את גלי הקול שלכם (כזמרים וזמרות, לצורך העניין) מתרגמים אותם לאותות חשמליים – זה הרי כל הרעיון של מיקרופון. האות החשמלי המופק מהמיקרופון הוא בעוצמה חלשה מדי מכדי שניתן יהיה לעבד (באקולייזר, קומפרסור או מעבדי צליל אחרים) או להקליט. כלומר, ניתן להקליט ולהאזין לאות זה, אך הוא מאוד מאוד חלש.

קדם מגבר (פרה אמפ)

תפקידו של הפרה-אמפ (קדם מגבר. אני בכוונה כותב כל פעם בשם או שפה שונים, כדי שתתרגלו שזה הכל אותו דבר:) הוא להתת הגברה ראשונית משמעותית לסיגנל (signal = אות חשמלי), כך שניתן יהיה לעבוד איתו, להאזין לו, להקליט אותו.

קצת מספרים…

מיקרופון דינאמי מפיק אות חשמלי בעוצמה של 1-100 מיקרו-וולט (מסומן בmV). למשל, המיקרופון המוכר Shure58 מפיק אות בעוצמה של 2.6mV (בדגימת תדירות של 1000 הרץ). קדם המגבר יגביר עוצמה זו עד 10 וולט, ובכך יאפשר לכם להביא את הסיגנל של המיקרופון לעוצמה של 0dBSPL ויותר (dB SPL – יחידת המידה של dB בעולם הדיגיטלי. לעולם לא נרצה לעבור את ה-0, שכן אז ניכנס לדיסטורשן).

השורה התחתונה היא שכל מיקרופון חייב לעבור מיד דרך פרה-אמפ. זה השלב הראשון בשרשרת ההקלטה.

רוב כרטיסי הקול הביתיים כוללים פרה-אמפ מובנה (או כמה כאלו). במכשירים הפשוטים האלו, השליטה שלכם בפרה-אמפ היא ב-GAIN (עוצמת הגברה) בלבד. אם תחליטו להשקיע מעט יותר, ניתן לרכוש פרה-אמפ חיצוני ועצמאי, אליו תחברו את המיקרופון, ובו קיימים אמצעי שליטה נוספים: עוצמת כניסה (הגברה ראשונית), התנגדות חשמלית, עוצמת יציאה וכו'. ועכשיו ניתן לכם כמה קווים מנחים לשימוש בקדם המגבר.

 

איך לכוון קדם מגבר (פרה-אמפ) להקלטות שירה או גיטרה?

הערה: אם הכיוון הוא עבור גיטרה (או כלי נגינה אחר), יש לכוון את העוצמה המובנית (באמצעי השליטה שלה בדרך כלל זה KNOB או FADER שנמצא עליה) על 50-70%. כך שתוכלו להגביר עוד קצת במקרה הצורך תוך כדי נגינה, או להנמיך מעט.

כיוון עוצמת ה-INPUT – הגברת האות הנכנס לקדם המגבר:
כיוון ה-INPUT צריך להיות תוך כדי שירה/נגינה חזקה, ולהגביר כמה שניתן, עד שהוא יגרד את נורת הפיק/דיסטורשן – ואז לכוון טיפה נמוך יותר.

*אם אתם מגיעים לקצה הסקאלה של ה-INPUT (כלומר, סובבתם את ה-KNOB כמעט/עד הסוף) ועדיין לא התקרבתם לנורת ה-PEAK/DISTORTION – אפשר וכדאי להשתמש בהגברת ה-+20dB שהקדם-מגבר מציע לכם.

כיוון עוצמת ה-OUTPUT – הגברת האות היוצא מקדם המגבר:
כיוון ה-OUTPUT (גם תוך כדי שירה/נגינה חזקה, ממשיכים) צריך להיות הכי גבוה שניתן, עד שהוא יגרד את ה-0dB במחשב (שמקבל את הסיגנל), ואז לכוון טיפה נמוך יותר.

כיוון עוצמת ההתנגדות (IMPEDANCE) של הקדם מגבר:
אם רכשתם קדם מגבר איכותי המאפשר לכם לשלוט בעוצמת ההתנגדות לאות הנכנס (מיקרופון, בדרך כלל), זה נושא שכדאי להכיר – ולא נרחיב כאן יותר מדי מהסיבה הפשוטה שאני לא חשמלאי!
מיקרופונים מקצועיים להפקות ולאולפנים הינם בעלי התנגדות אמיתית של 300 אום (זה נקרא 150 אום "מדורג", שזה דירוג ההתנגדות הישן שעדיין משתמשים בו משום מה), ואלו נכנסים לקטגוריה של "מיקרופונים בהתנגדות נמוכה" (low-impedance mic). בכל אופן, את התנגדות המיקרופון תמצאו בחוברת/דף המפרט הטכני של המקרופון (אם רכשתם אותו בחנות, זה נמצא באריזה. וגם באינטרנט, תכל'ס).
עבור מיקרופון דינאמי, את ההתנגדות בקדם המגבר יש לכוון ל-פי 10 מההתנגדות של המיקרופון. כך למשל, מיקרופון דינאמי כמו Shure 58 הנפוץ (300Ohms) נכוון לקדם מגבר בהתנגדות של 3000Ohms.
עבור מיקרופון קונדנסר, הת ההתנגדות בקדם המגבר יש לכוון ל-פי 5 מההתנגדות של המיקרופון. כל למשל, מיקרופון קונדנסר כמו AKG Perception 200 (בהתנגדות 200Ohms) נכוון לקדם מגבר בהתנגדות של 1000Ohms.

אז זה די פשוט, נכון?