האולפן שליהקמת אולפן הקלטות ביתי ומקצועי, מאמרים, פורום, אקורדים לשירים ועוד

התגובות שלי בפורום

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 15 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • בתגובה ל: חדר צף #1890

    חדר צף לאולפן הקלטות? נשמע רעיון מעניין. לא שמעתי על זה אף פעם, אבל בהחלט אחפש…
    אני חושב שבידוד באמצעות צמר סלעים הוא מעולה, ואם יש מספיק מקום (חדר מספיק גדול) אז אפשר לשים שתי שכבות של צמר סלעים…
    וכן, אחלה אתר! גם האקורדים החדשים כאן שווים

    בתגובה ל: קיר אקוסטי #1342

    שלום כרים,

    אין ספק שקירות גבס עם מילוי צמר סלעים – עדיף בהרבה.

    בלוק הוא מבודד יותר טוב (בהנחה שאתה ממלא את החללים שלו באיזשהו מבודד), אבל מבחינת ספיגה אקוסטית – גבס וצמר סלעים מנצחים. סביר להניח שזה גם יעלה לך פחות כסף.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: האם ניתן לאטום את החדר עם צמר כבשים? #1052

    יכול להיות.

    מה שבטוח זה שאפשר להקליט כמה דברים מעניינים עם כבשים… (:

    בתגובה ל: איך אתה מציע לאטום דלת של אולפן בעלות מינימלית #917

    אם ניתן לפרק את את הדלת ולהניח בפנים שכבת צמר סלעים – זה יהיה מעולה (בהתחשב בתנאים).

    אם לא ניתן לפרק את הדלת, כדאי לבנות עליה (על אחד הצדדים שלה) קונסטרוקציה פשוטה מעץ, מעין תבנית בעומק 5-8 ס"מ, ובתוכה להניח את צמר הסלעים. ניתן לסגור את התבנית בלוח גבס (הכי טוב, אך גם די כבד) או בלוח פח או דיקט.

    סביר להניח שבכל מקרה כדאי לרפד היטב את שתי חזיתות הדלת בספוג אקוסטי (מלמין או פוליאוריתן) לריכוך ה"מכה" של גלי הקול.

    כל החומרים הנ"ל אינם יקרים. במאמר הזה יש דוגמאות לבידוד עם צמר סלעים (בתמונה השניה), וגם סדרי גודל של מחירים.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: שאלה בהקלטה #887

    הי גיא,

    זאת אחלה שאלה, אבל התשובה שלה היא מאוד סובייקטיבית (משתנה מאדם לאדם)…

    בדרך כלל, אם תרצה לתת להקלטה שלך "מגע" אנושי, אז כמובן שאין צורך (ועדיף שלא) שכל הקשה על קליד הפסנתר ופריטה על מיתר תשב על הקליק באופן מושלם. זה הרי לא כך במציאות, והמטרה שלך היא להישמע מציאותי.

    מנגד, יש מי שיגידו שהכל חייב להיות בדיוק מושלם, והדבר נכון ונפוץ בעיקר במוזיקה אלקטרונית (אך לא רק, וגם לא תמיד).

    בקיצור – העיקר שזה יישמע טוב, בלי זיופים, ועם הקצב.

    בהצלחה!

    מחזק את משה כאן מעליי. חשוב ביותר להפריד פאזות (לפחות אחת, לאולפן הביתי), וגם בתוך האולפן, ממליץ להפריד בין ה"מחלקות" השונות:

    • תאורה
    • מחשב
    • ציוד הקלטה
    • מזגן (אם אפשר להקדיש לו פאזה נפרדת)
    • שאר ירקות

    בדרך זו, אתה מצמם רעשים ומעלה את השליטה שלך בכל החשמליאדה באולפן.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: הקלטה עם סיגנל נמוך מאוד. #830

    הי נועם,

    זה נשמע שיש כאן כמה "בעיות" שצריך לשים לב אליהן…

    1. אם אתה משתמש בכרטיס קול חיצוני, אתה אמור (ויכול) ולבטל את הפנימי. חפש את זה באינטרנט. בדרך זו, "מאפייני השמע" בכלל לא רלוונטיים, אלא לוח הבקרה של כרטיס הקול שברשותך. סביר להניח שקיבלת תוכנה כזו (לוח בקרה) עם הכרטיס. התקן אותה, וקרא באינטרנט כיצד לעבוד עם הכרטיס.
    2. איזה מיקרופון ניסית לחבר? יכול להיות שזה היה, במקרה, קונדנסר? אם כן, כמובן שהסיגנל יהיה מאוד נמוך או בכלל בלתי מורגש, שכן קונדנסרים צריכים פרה-אמפ (קדם מגבר) על מנת לעבוד, ומתח פאנטום (הזרמת מתח חשמלי אל המיקרופון, באמצעות כרטיס הקול או קדם-מגבר חיצוני, בדרך).
      אם ניסית לחבר מיקרופון רגיל (דינאמי), אז יכול להיות שמדובר בפרה-אמפ שהשתיק אותו, או בשורה של תקלות אפשריות בדרך: המחברים של המיקרופון, חיבורי הכבלים וכו'.

    בכל מקרה, אין שום צורך במיקסר נוסף על מנת להקליט, שכן כרטיס הקול משמש כמיקסר עבור הערוצים שאתה מקליט דרכו.

    אם יש לך רמקולים מוגברים (או רמקולים ומגבר) אשר מחוברים לכרטיס הקול ישירות, אז אני ממליץ לבדוק את שרשרת ההקלטה בנפרד מהמחשב (מיקרופון > כרטיס קול > מוניטורים), ואחרי שתבין איך אלו עובדים, תתחבר למחשב (USB / FireWire – תלוי בכרטיס) ותלמד איך להקליט לסיקוונסר שלך. ממליץ בחום על קיובייס (:

    בהצלחה!

    בתגובה ל: איזה בידוד אני צריך אם החדר הוא ממ"ד? #747

    אתה צודק לגמרי – קירות של ממ"ד אכן עבים וחזקים, ומבחינת בידוד אתה מסודר. החיסרון הוא בספיגה אקוסטית. דמיין שאתה מטייל באזור הררי במדבר, וצעקה אחת שלך מחזיקה הדים של כמה שניות… כך גם התדרים בחדר שהקירות שלו כל כך מוצקים. לכן, על מנת לטפל בו אקוסטית ולמזער תדרים "עומדים", עליך להוסיף שכבות של סופגי אקוסטיקה למינהם, בצורות, דחיסויות ומיקומים שונים, ובכך לרכך את ה"מכה" ולוודא שכל פריטה של מיתר תישמע לבדה, ולא תתערבב בהחזרים של הפריטות לפניה ואחריה, ושאר כלי נגינה וירקות…

    בקיצור – ממ"ד הוא בידוד מעולה אם אתה לא רוצה להפריע לשכנים, אבל הוא אסון אקוסטי להקלטות. כמובן שאפשר להתגבר על זה, אבל זה דורש לא מעט מחשבה וניצול נכון של המקום והחומר הסופג (מלמין / פוליאורטין / צמר סלעים), וכמובן העלות בהתאם.

    אם תקרא את המאמרים בנושא בידוד, אקוסטיקה, וסאונד והפקה – אין לי ספק שתמצא את הפתרון המושלם לחדר שלך.

    וכשתסיים, ספר לנו איך הסתדרת!

    בתגובה ל: איזה בידוד אני צריך אם החדר הוא ממ"ד? #744

    בגלל שמדובר בממ"ד, זה לא יהיה פשוט. בדרך כלל ממ"דים הם קטנים יחסית, וכמובן עשויים מקירות בטון עבים במיוחד (מה שלא מאפשר לתדרים להסתנן החוצה, ויקשה על תהליך "ייבוש" החדר מבחינה אקוסטית).

    בתור התחלה, קרא את המידע המאוד מאוד חשוב שנמצא כאן:

    http://bit.ly/TnZnN5

    זה ייתן לך בסיס טוב על איך מתנהגים גלי קול בחדר. מכאן, תוכל למצוא ולהמציא פתרונות שיתאימו לחדר שלך.

    בגדול, אתה צריך לעבות את קירות החדר, הריצפה והתקרה, עם חומרים בעלי ספיגה אקוסטית גבוהה. אם החדר לא קטן מדי, הייתי ממליץ ליצור שכבה ראשונה של צמר סלעים בצפיפות גבוהה, כיסוי בקירות גבס, וספוגים אקוסטיים (פליאוריטן או מלמין) כשכבה אחרונה. בגלל שמדובר בממ"ד, כאמור, אז התדרים די כלואים בו, ולכן מה שנשאר לעשות זה לספוג אותם כמה שאפשר.

    הבעיה הגדולה היא בעיקר בפינות החדר, שם נכלאים התדרים הנמוכים. גם לזה יש פתרונות שונים כגון "מלכודות בס" וכו'.

    שוב – הכל תלוי במבנה החדר, במטרה (כתבת שאתה רוצה בשלב הראשון "לנגן" בו – עם אילו כלים? חשמלי? אקוסטי?), וכמובן בתקציב.

    קרא את המאמרים באתר, בעיקר את הנ"ל שעוסק בסאונד, ואת המאמרים בנושא בידוד ואקוסטיקה.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: מה לגבי מוניטורים אולפנים? #742

    אכן, מוניטורים אולפניים זה עולם ומלואו.

    נשתדל להרחיב על זה בקרוב במדור "ציוד" באתר!

    בתגובה ל: שאלה בקשר לחיבור נכון #735

    שלום,

    קודם כל – סחטיין על התרשים שציירת שם. עם הכבלים האדומים והירוקים…

    כמה שאלות והצעות:

    1. נדמה שהגיטרה החשמלית מחוברת ישירות לאפקטים, שמחובר ישירות לכרטיס הקול. אם זה המצב, עדיף מאוד להעביר את זה לפחות דרך DI (קופסת דיירקט, שמאזנת את הכניסה). וכמובן שאם יש מיקרופון ומגבר איכותיים, זה אפילו עוד יותר עדיף.

    2. המוניטור של התופים – מצוין. בכלל, לשלוח דרך Aux זו הדרך המושלמת למנטר ערוצים להקלטות והופעות.

    3. שני טיפים חשובים: לנטרל אפקטים, אקולייזרים ומעבדי צליל נוספים – באלו כדאי לגעת רק כשניגשים לעריכה (אם יש כזו), ולא לפני. כמו כן, אם משתמשים בקדם-מגברים (PreAmps) חיצוניים, אז כדאי לבטל את אלו של כרטיס הקול.

    אה, ולכבות מזגן כשמקליטים…

    בהצלחה!

    בתגובה ל: מקלדת שליטה #732

    מקלדת שליטה היא הכלי שמאפשר לך שליטה בכל מה שקשור ל-Midi. וזה הזמן לקרוא קצת על שפת התקשורת הזו, למי שעדיין לא מכיר:
    http://he.wikipedia.org/wiki/MIDI

    כעיקרון, תפקידה של המקלדת היא לנגן צלילים דרך המחשב (בשונה מסינתיסייזר או אורגן חשמלי שמפיקים את הצליל "בעצמם"…), כלומר, באמצעות תוכנה שמנגנת צליל כלשהו בהתאם ללחיצה שלך על כפתור (או קליד) במקלדת.

    השימוש הנפוץ ביותר למקלדות הוא כמובן כסינתיסייזר, מעין אורגן חשמלי המאפשר לנגן צלילים שמופקים ע"י סינתזה (הפקת צליל באמצעות מניפולציות. היום עושים את זה כמעט ורק באופן דיגיטלי, במחשב). ככה נגני פסנתר יכולים להקליט את עצמם בקלות אל המחשב, בלי מיקרופונים או כלים אחרים מיוחדים. וכמובן שבלי פסנתר בכלל.

    שימוש נוסף נפוץ במיוחד, הוא ניגון תפקידי תופים באמצעות המקלדת. דמיין שיש לך מקש אחד לתוף הבס (קיק), מקש נוסף לסנייר, מקשים למצילות וכו'. בעזרת שלוש אצבעות ומעט חוש קצב, ניתן ליצור אחלה תפקידי תופים.

    למקלדת השליטה יש עוד מגוון רחב של תפקידים בכח, החל מאוטומציות (פקודות כתובות מראש החלות על ערוץ, כלי או אפקט מסוים בתוכנת העריכה שלך) ועד שימושה כסמפלר (נגן דגימות)…

    בקיצור, יש מגוון רחב של דברים שאפשר לעשות מקלדת שליטה וקיובייס (למשל). ובתור התחלה, הייתי ממליץ על מקלדת פשוטה וזולה (אבל חשוב שהקלידים שלה יהיו "רגישים" לעוצמת המכה). מקלדות שליטה במחיר של 200-300 ש"ח, בעלות 2 אוקטבות נניח, הן בהחלט סבירות מאוד בשביל ההתחלה.

    מקווה שעזרתי.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: היכן ניתן למצוא צמר סלעים ? #728

    שלום,

    צמר סלעים מגיע במידות שונות, ובדחיסויות שונות. דחיסות זו בעצם כמות החומר (צמר סלעים) שדוחסים בנפח מסוים.

    הגודל הסטנדרטי של לוח צמר סלעים הוא 60*120 ס"מ, והדחיסות המומלצת היא 60 או 80 ק"ג לקו"ב.

    המחירים בדרך כלל נעים בין 60-100 ש"ח ללוח יחיד.

    דבר נוסף שחשוב לוודא, זה שהלוח עטוף בניילון שנקרא פלא"ב – פוליאטילן שאינו בעיר. זה חשוב כי החומר עצמו נמצא כלא בריא (יש שיגידו אפילו מסרטן), וכך נוכל להימנע מגירויים בעת התעסקות עימו.

    ישנם מלא ספקים אשר מוכרים בארץ צמר סלעים לאולפני הקלטות (ולצרכים אחרים). אני אישית רכשתי תמיד בחנות/מפעל שנמצא בפתח תקווה (קריית אריה), בשם סניקל.

    אפילו יש להם אתר אינטרנט מיושן אבל רלוונטי:

    http://www.sanikal.co.il

    מאוד נחמדים שם, והמחירים נוחים (בודדתי אולפן שלם בכמה מאות שקלים, כולל ספוגים אקוסטיים, לוכדי בס ועוד).

    בהצלחה!

    בתגובה ל: מיקרופון קונדנסר לעומת מיקרופון שור רגיל #725

    עד שלא לומדים קצת לעומד את נושא הסאונד – זה בהחלט קצת מבלבל. בתור התחלה, אני ממליץ לגשת למדור "סאונד והפקה" ולקרוא מעט חומר מעניין…

    על קצה המזלג:

    מיקרופון דינאמי עובד בדיוק כמו רמקול, רק הפוך. במקום שהממברנה (ה"עור" של הרמקול) תנוע ותייצר אוויר, שאתה תפרש כגלי קול – אז גלי הקול שלך, שמפיקים אוויר, פוגעים בממברנה ומומרים ממנה לאות חשמלי. ההמרה הזו מתבססת על סליל חשמלי שנע ונד כתוצאה מרעידות הממברנה (שנעה כתוצאה מהאוויר שיוצא מהפה שלך או מכלי הנגינה). לכן, כל העסק הוא די "כבד", ודרושה תנועת אוויר גדולה יחסית על מנת להניע את הממברנה, ומכאן שהמיקרופון – בשורה התחתונה – הוא לא רגיש במיוחד.

    מתוך כך, אתה יכול להבין שמיקרופון דינאמי נועד בעיקר לכלים אקוסטיים המפיקים צלילים בעוצמה חזקה: כלי הקשה, מגברי גיטרות וכו'. המיקרופון טוב גם לשירה, אך בעיקר להופעות שכן הוא פחות רגיש, כאמור, לרעשי הסביבה, וקולט בעיקר את מה שקרוב אליו מאוד ומפעיל לחץ ישיר.

    מיקרופון קונדנסר (קיבולי) עובד על מתח נגדי, אשר מגיע אליו באמצעות הכבל המתחבר אליו (בדרך כלל כבל מסוג XLR, היוצא מ מכרטיס הקול). מתח זה מובל אל לוחית דקה העשויה מניקל (או זהב, במקרים איכותיים במיוחד), וזו קרובה מאוד אל הממברנה (שגם היא דקה בהרבה מזו שבמיקרופון הדינמי, והיא גם עשוייה מפילם – חומר פלסטי רגיש מאוד).

    גלי הקול אשר מרעידים את הממברנה, משנים את המתח הקיים (כאמור, המתח קיים מראש שכן לוחית המתכת מקבלת זרם ממקור חיצוני), ושינוי זה מומר לאות חשמלי המגיע אל מערכת ההקלטה.

    מתוך כך שהקונדנסר עשוי ממברנת פילם פלסטי דקה במיוחד, וקיים בו מתח קבוע, רגישותו גבוהה בהרבה מזו של המיקרופון הדינאמי.

    שוב, זה היה ממש "בקטנה". קרא עוד במאמר אודות מיקרופונים (קטגוריה "ציוד"). לא דיברנו על תחום התדרים ועל דברים נוספים, אשר גם הם משתנים בין מיקרופון למיקרופון.

    לסיכום, הייתי ממליץ להתחיל ברכישה של מיקרופון שור (Shure) מדגם SM58. הוא מעולה להרבה כלים, וגם לשירה. עלותו כ-600 שקלים בארץ. אפשר להוציא ממנו תוצאות מעולות, והאוזן הממוצעת (של המאזין), בדרך כלל לא תבחין בהבדל.

    מיקרופון קונדנסר מיועד לשירה באיכות מקצועית יותר (או לכלים בעלי תהודה רחבה יותר כגון כלי מיתר, "הד רום" של תופים וכו'), שכן הוא רגיש בהרבה ותחום התדרים שהוא קולט רחב במיוחד. עלות קונדנסר איכותי תתחיל ב-1500-2000 ש"ח, וצפונה.

    בהצלחה!

    בתגובה ל: מה התקציב הדרוש להקמת אולפן ביתי בסיסי? #723

    ובכן, השאלה אמנם מאוד כללית, אבל אנסה לענות עליה בהתאם.

    בשביל אולפן אולפן ראשון, אני חושב שמומלץ להשקיע בציוד יחסית איכותי (בלי להגזים), כאשר הדגש הוא יותר על איכות ו"נקיון" הצליל, ופחות על מספר הערוצים שהוא יכול להעביר.

    ההמלצה שלי:

    כרטיס קול – 1-2 ערוצים (לא יותר!), 600-1000 ש"ח. החברות הטובות ברמת המחירים האלו הן Alesis, m-audio, mackie. חשוב שיהיה לפחות כניסה/יציאה אחת של XLR, והזרמת מתח פנטום.

    מיקרופון – כאן נדרשת השאלה: אילו הקלטות אתה מעוניין לעשות. אני ממליץ לחזור ולקרוא את המאמר באתר בנושא מיקרופונים (תחת "ציוד") – שכן זו שאלה מאוד חשובה…

    בכל אופן, ההמלצה שלי למיקרופון ראשון היא כמובן shure58. מהסיבה הפשוטה שהוא יחזיק לך שנים רבות, וסך הכל הסאונד שלו סטנדרטי. 600 ש"ח.

    מבחינת ארגון החדר – קצרה היריעה מלהכיל, אך בהחלט מומלץ לקרוא את המאמרים בנושא ב"הקמת אולפן ביתי". בגדול, חדר ביתי סטנדרטי (10-15 מ"ר) דורש השקעה באקוסטיקה בסיסית בעלות של כ-500 ש"ח.

    אז הגענו לסדר גודל של כ-2000 ש"ח. שוב, הכל תלוי בדרישות ובתנאים… כל מקרה לגופו.

    אם יש תרצו ייעוץ מדויק יותר, הוסיפו עוד מידע או פנו אלי בפרטי.

    בהצלחה!

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 15 סה״כ)

הירשמו לניוזלטר!

תשמעו מאיתנו רק כשממש כדאי לכם...