להשקיע בציוד אשר יספק לנו אפשרות להקליט ולערוך מספר רב של ערוצים? או לרכוש ציוד אשר יכולותיו מוגבלות אך האיכות שלו גבוהה? כאשר אנו פונים לכיוון של רכישת ציוד לאולפן, קיימת חלוקה לכמה קטגוריות. נרחיב מעט אודות כל אחד מהם.
ציוד וכלי נגינה
סביר להניח שלכל אחד מכם כבר יש משהו בסיסי ואף יותר מזה (בדרך כלל אתם מגיעים כנגנים אל העולם הזה). בכל אופן, אין טעם או צורך לרכוש ציוד או כלי נגינה מיוחדים לאולפן ראשון, בטח ובטח שלא בתור שלב ראשון. אמנם יש כמה דברים בסיסיים שכדאי שיהיו בכל אולפן (גיטרות, מגברים, קלידים וכו'), אך מדובר בציוד יקר (ואם הוא לא יקר הוא לא איכותי) ועדיף לשמור את התקציב לטובת דברים אחרים, חשובים בהרבה.
אם בכל זאת תרצו לשמוע איזושהי המלצה לגבי כלי נגינה בסיסיים אשר כדאי שיהיו באולפן שלכם, אז בבקשה:
גיטרות – אקוסטית, קלאסית, חשמלית. כל נגן גיטרה אוהב אותן, בעיקר את האקוסטיות.
מגברים – נתחיל עם מגבר אחד שמיועד לחשמלית, אך כדאי שתהיה לו גם קיבולת טובה לאקוסטיות.
פסנתר/סינתיסייזר – או איזשהו מעבד צלילים בצורת קלידים אשר יכול להפיק בעצמו את הצלילים, ללא תלות במחשב.
תופים/פרקשינס – סט תופים בסיסי ו/או סט פרקשינס (Percussions). העיקר שיהיו לכם כלים מעולם הריתמיקה, שיוכלו לתת קצב. בייס דראם, סנייר, מצילה.
שייקרס/קאזו ועוד – כדאי לארגן לעצמיכם הרבה פיצ'יפקס כאלו שאפשר לחלק לחבר'ה סביב המדורה. הם מוסיפים לכל הפקה.
אלו הם הדברים הבסיסיים שכדאי שיהיו בכל אולפן.
גם אם אתם לא מנגנים על הכלים האלו, תמיד אפשר ללמוד שפה חדשה. כמו כן, זה נותן השראה. באמת.
ציוד עריכה
עכשיו נעבור לקטגוריית הציוד הנדרש לסביבת אולפן בסיסית, לפאנל העריכה. שימו לב, כי החל מהשלב הזה אתם נכנסים לעולם שכולו "כמות מול איכות", ולכל החלטה והוצאה כלכלית יש השלכה ישירה על מה שתקבלו.
נתחיל בזה שאתם צריכים שולחן רחב ועמוק, וכיסא נוח לישיבה ממושכת.
אם אין לך את הסכומים הדרושים (וסביר להניח שאין לך..:) להשקיע בציוד מלא לאולפן כבר בשלב הנוכחי, אז כדאי מאוד להשקיע בציוד ע"פ הסדר הבא, וזאת על מנת ליצור סביבת עבודה הולכת ומתפתחת.
מחשב – בימינו אנו, המחשב הוא לב ליבו של האולפן, בתכל'ס. מחשב "חזק" ייתן לכם מהירות ואמינות. מחשב "חלש" פשוט יתקע לכם את התוכנות.
כאשר ניגשים לקנות מחשב לעריכה ויצירת מוזיקה, צריך לשים לב למספר דברים: החומרה שלו (כמה היא חזקה), הקיבולת שלו (כמה נפח וכו'), הרעשים שהוא פולט (חשוב מאוד שיהיה מארז שקט במיוחד).
זה אפשרי להסתדר גם עם מחשבים "זולים" שעלותם לא יותר מ-2,000 ש"ח, אבל הם לא יהיו מספיק יציבים לאורך זמן. מנסיון.
מחשב יחסית בסיסי אך טוב וחזק, יעלה לכם בין 3,000 ש"ח ל4,500 ש"ח. זה לא הכי זול בשביל האולפניסט המתחיל, אבל זה בפירוש גם לא יקר במונחים שלנו. תשקיעו, זה ישתלם.
כמו כן – תייעדו את המחשב לצרכים שלכם בלבד. עדיף שלא יותקנו עליו תוכנות "כבדות" מעבר לתוכנת העריכה (פוטושופ, משחקי מחשב וכו'… כל אלו הן אסון!). עדיף שלא יהיה מחובר לאינטרנט, ואם כן, אז לצורכי עדכוני תוכנה, אנטי וירוס וכו'. כמה שתשמרו עליו יותר, תהנו מביצועים יותר מושלמים.
נשמח לתת המלצות מדויקות יותר בהתאם לצורך – פשוט כנסו לפינת "שאלות תשובות" בנושא סאונד ואולפן ביתי!
כרטיס קול – הכוונה היא כמובן לכרטיס קול חיצוני, הרי אנחנו יוצרים מערכת מקצועית, זוכרים?
לבחירה שלכם בנוגע לכרטיס הקול יש השלכה די רצינית על איכות ההקלטות שלכם, אל מול מספר הערוצים שתוכלו להקליט בו-זמנית, וכל זה לצד פרמטרים נוספים אשר יש להם השפעה על כל האודיו שנכנס ויוצא מהמחשב שלכם.
בשתי מילים בסיסיות: מה שיעניין אתכם בכרטיס הקול, זה כמה כניסות ויציאות יש לו, באיזה ממשק הוא עובד, וכמה קדם-מגברים יש לו. ההמלצה שלנו, אם אתם באים לרכוש את הכרטיס הראשון שלכם, תשקיעו בכרטיס על ממשק FireWire (פשוט מהיר יותר), כדאי שיהיו בו לפחות 4 כניסות (ערוצי הקלטה נכנסים), כאשר לפחות שניים מהם עם קדם-מגברים (Pre-Amp). עם נתונים כאלו, תוכלו ליצור סביבה בה ניתן להקליט כמה כלים או זמרים בלייב. כרטיס כזה צפוי לעלות בין 1,000 ל-2,000 ש"ח. עדיף שלא פחות.
תעשו שיעורי בית, תקראו, תלמדו, תשוו עלות מול תועלת, ותחליטו. כבד לכם? התייעצו עם המומחים, אולי יהיה לנו איזה טיפ פנוי בסביבה 🙂
מוניטורים – מוניטורים הם בעצם זוג הרמקולים האקטיביים (או פאסיביים, ואז נזדקק גם למגבר) אשר דרכם נקבל את כל האודיו אשר אנחנו מוציאים מן המחשב ו/או מכרטיס הקול.
כאשר אנחנו מדברים על סוגים שונים של מוניטורים לאולפן, חשוב לזכור שיש כאן הבדלים רבים בין הסוגים השונים.
כאשר בעל אולפן בא לבחור זוג מוניטורים, הוא בדרך כלל יבחר אותם ע"פ צורך מסויים, מותג, תחום תדרים וכו'… לא נסבך אתכם יותר מידי, רק נמליץ לכם בחום לעשות את שני הדברים הבאים: 1. לרכוש מוניטורים לא זולים מדי, אחרת אתם תתאכזבו תוך חודשים ספורים. 2. לעשות שיעורי בית: להאזין להרבה סוגים בהרבה מקומות, ולעשות את זה עם שיר שאתם מכירים טוב ובאיכות טובה שלו – רק כך תוכלו לדעתם מה נכון לכם ומה לא.
פשוט, תשאפו לצליל נקי עם עיוותי תדרים מינימליים.
מיקרופון – לפחות אחד. וזה בסדר גם אם הוא יהיה זול.. בכל זאת, מיקרופון ראשון, ואנחנו מדברים על השלב הראשוני בתהליך היצירה.
כמובן שלא הכוונה היא למיקרופון של מחשב, אלא למיקרופון דינמי פשוט שמתחבר באמצעות כבל XLR ישירות לכרטיס הקול שלכם.
מומלץ להשקיע משהו בסביבות ה-300-500 ש"ח כרגע, לא יותר.
עד כאן לגבי הציוד הכי בסיסי שאתם צריכים על מנת להתחיל ולהכניס / להוציא חומרים מ/אל המחשב שלכם. אפשר, כעיקרון, להתחיל לעבוד….
עם הזמן תגלו שאתם רוצים/צריכים ציוד נוסף להקלטות שונות או מרובות ערוצים, ובקטגוריה הבאה נדבר בדיוק על זה.
ציוד הקלטה
אז כמו שאמרנו, את הציוד הבסיסי כבר יש לכם (?), ועכשיו אפשר להתקדם למספר אביזרים נוספים אשר יפתחו בפניכם עולם שלם של יצירה…
מקלדת שליטה – בדיוק כמו הנ"ל, אך הפעם מדובר בכלי שאינו מפיק צליל בעצמו, אלא תלוי מחשב, ומפיק צליל באמצעות פקודות Midi ותוכנה. חובה בכל אולפן!
באמצעות מקלדת שליטה, בדיוק כמו שזה נשמע, אנחנו יכולים לשלוח פקודות לתוכנת הסיקוונסר שלנו, ובאמצעותה להפיק צליל. המקלדת תגיע בצורה של אורגן (קלידים), ובדרך כלל יהיו בה עוד כמה כפתורים הנקראים קונטרולרים (Controllers) ששולטים בפונקציות נוספות אשר תלמדו עם הזמן.
שלא תטעו! אין צורך לדעת לנגן בקלידים (פסנתר, לצורך העניין) בשביל שתהיה לכם סיבה לרכוש מקלדת כזו. אתם תשתמשו בה למגוון רחב של כלים וירטואלים כגון תופים, סקסופון, חלילים, כינורות ועוד… הכל ניתן לשליטה באמצעות המקלדת, ובאמצעות המחשב והתוספים המתאימים.
מיקרופונים – כעיקרון, המיקרופונים הם עולם ומלואו.
חשוב שתכירו את שני סוגי המיקרופונים העיקריים: 1. דינמי 2. קונדנסר.
כל מיקרופון פועל בדרך שונה, ומיועד לצרכים שונים. החלוקה הנפוצה היא שמיקרופונים דינמיים מיועדים לכלים חשמליים, או לקולות (שירה) כאשר מדובר בחזרות ובאימונים, בעוד שהקונדנסר, שהוא מיקרופון רגיש ביותר, מיועד להקלטות שירה איכותיות יותר, או למתן נפח (מעל סט התופים, לפני תיבת התהודה של הגיטרה וכו').
כדאי להחזיק באולפן, לפחות סוג אחד של מיקרופון קונדסר טוב (מומלץ להשקיע לפחות 800 ש"ח), ומינימום של שני מיקרופונים דינאמיים (בסגנון הShure sm58, שעלותו כ-600 ש"ח).
כמובן שלכל מיקרופון מגיע גם סטנד (מעמד) משלו (כ-150 ש"ח ליחידה).
כבלים – בחלוף הזמן, האולפן שלכם יתמלא בציוד, אשר מתחבר זה אל זה באמצעות כבלים שונים.
לא ניתן לפרט כאן את הכבלים הדרושים, אך כן נדגיש את הסוגים העיקריים שלהם, ואת ייעודם הקולקטיבי:
XLR – כבל עם מחברי XLR הינו כבל אשר מזרים מתח מאוזן (4dBu+) בדרך כלל, והוא מיועד למיקרופונים, קונסולות שונות, מוניטורים וכו'. צורתו החיצונית היא עגולה, והוא מוליך 3 גידים. בדרך כלל כבלים כאלו מגיעי כזכר-נקבה, מה שאומר שאפשר לשרשר אותם במקרה הצורך.
PL – כבל עם מחבר מסוג PL יכול להיקרא גם TRS או TS (בהתאם למספר הגידים שבו). זהו כבל סטנדרטי לגיטרות ומוניטורים, אשר מוליך בדרך כלל קו לא מאוזן (10dBv-). המידע שעובר לאורך כבל כזה יהיה מונו או סטריאו (2 גידים = מונו, 3 גידים = סטריאו), וכמעט תמיד הוא יהיה זכר-זכר, מה שאומר שלא ניתן לשרשר אותו – האורך שקניתם זה האורך שיש!
אגב, שימו לב שבעולם כבלי ה-PL יש שני סוגים עיקריים: 1. 1/4 אינץ' – מחבר גדול יחסית, מאוד נפוץ בגיטרות, רמקולים וכו'. 2. 1/8 אינץ' – משמש בעיקר לחיבורי אוזניות וכרטיסי קול של מחשב. שני סוגי כבלים אלו הם זהים חיצונים, רק שהאחד יותר דק מהאחר.
RCA – כבלים מהסוג שרובנו מכירים מחיבורי המערכת הביתית (אדום/לבן/צהוב). כבלים כאלו הם פחות נפוצים כיום בעולם האודיו המקצועי, ולכן גם תיתקלו בהם פחות.
אלו הם הכבלים הנפוצים ביותר.
מה שהכי חשוב כאשר אתם קונים כבלים, זה שתקנו כבלים איכותיים. גם ככה מדובר במשהו יחסית זול, ובשורה התחתונה, כל האולפן שלכם מושתת על הכבלים האלו.
לצערינו, אין יותר מידי איך לבחון את הכבל חוץ מלקנות אותו, להאמין למוכר שהוא איכותי, ולשלם עליו יותר מאשר על כבל זול. עם הזמן כבר תכירו אותם…
תראו…
אנחנו יודעים שזה היה קצר… אבל הגענו לסיומו של הפרק.
כמו שאמרנו בעבר, נזכיר זאת גם עכשיו: כל המידע שמובא כאן הינו מנסיון אישי ומלימודים אקדמאיים – יש לקחת את הכל בעירבון מוגבל, וכמובן שאתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה. באמת שבאמת שנשמח לעזור או לייעץ.
כמו כן, כאשר לומדים כל תחום לעומק, מגלים שיש עולם ומלואו מאחורי כל מילה שנכתבת כאן. אבל, הרעיון של המדריך הזה הוא להביא לכם את המידע המקיף בדרך תמציתית, מבלי להיכנס לתיאוריות ולהסברים עמוקים מן השורש.
ואולי, הכי חשוב שתזכרו – כי זה בעצם מה שרצינו להבהיר כאן…:
לא חשובה הכמות, כמו שחשובה האיכות.
עדיף להשקיע במעט ציוד בסיסי, אבל שיהיה קצת יותר יקר ממה שתכננתם להוציא עליו, מאשר שתקנו ציוד זול או ציוד שאמור לספק לכם מגוון רחב מאוד של פתרונות בצורה מוגזמת.
איך אומרים…. תפסת מרובה? לא תפסת.