אם אתם שואלים מה זה מאסטרינג – הגעתם למקום הנכון. אבל לפני שתתחילו לקרוא על מאסטרינג, חשוב להבין קודם לכן מה זה מיקס – שכן זה השלב המקדים לו.
שלב המאסטר זה השלב בו אנו לוקחים את את הפרויקט לאחר שעבר מיקס, כשהוא במצב של שני ערוצים בלבד (ימין ושמאל), ומפעילים עליו מספר מניפולציות אחרונות על מנת שיעמוד בסטנדרטים מסוימים של אודיו. מאחר ואנחנו מדברים על שלב מתקדם מאוד של הפרויקט וכולל יחסית מעט תהליכים, שלב זה הינו יותר קל להסברה, אם כי פחות קל להאזין לשינויים שהוא מחולל.
טכנאי מאסטרינג מקבל את המיקס לידיו. כלומר, אין לו נגיעה או עבודה על אותם ערוצם בודדים של שירה, גיטרות, תופים וכו'. בדיוק מסיבה זו, בדרך כלל הוא יקבל את המיקס כשני ערוצים בלבד: שמאל וימין (שאלו הם שני ערוצי המאסטר [הקצה] של המיקס, עליהם טכנאי המאסטרינג מתחיל לעבוד). כעת, עליו להתחיל לבצע מספר שינויים ושדרוגים לפרויקט באמצעות עריכה של שני ערוצים בלבד.
לא ניכנס כאן לכל הנושא של עוצמות, מאחר ויש הרבה מאוד רקע תיאורטי שאיננו באים ללמד כאן. מה שכן נספר לכם, זה את הנקודות העיקריות שהמאסטרינג נוגע בהן:השינויים אשר טכנאי מאסטרינג יבצע בשיר הם מעטים, אך חשובים.
א. עוצמה – מאסטרינג לרוב יפעיל איזשהו קומפרסור (או מספר כאלו – multiband), אשר דוחסים את הטווח הדינמי, ובכך "מרימים" את העוצמה הכללית.
ב. תדרים – לתחומי תדרים שונים השפעות שונות על אוזן האדם. לפעמים ימצא הטכנאי צורך להגביר מעט תדרים גבוהים כדי להעניק נפח לשירה, למשל.
ג. אפקטים – אפקטים כמו הדהוד (reverb) או הרחבה (enhancher) יכולים לשנות גוון של שיר לחלוטין.
אלו הם השינויים והתוספות העיקריים אשר יבצע טכנאי המאסטרינג, כאשר בכל שלב הוא זוכר להיות עדין מאוד, מאחר ויש לו השפעה על היצירה כולה, ולא רק על ערוץ בודד, לעומת טכנאי המיקס אשר מטפל בכל ערוץ בפני עצמו וביחס ליתר הערוצים.
תפקיד נוסף ועיקרי שטכנאי המאסטרינג נושא על כתפיו, הוא יצירת קונספט של סאונד לרצף יצירות.
כאשר מפיק מגיש לטכנאי 10 שירים, נניח, שהוא מפיק עבור איזו להקה צעירה שרוצה להוציא אלבום – הטכנאי, לוקח את כל השירים, ותוך כדי שהוא מבצע מאסטרינג לכל שיר בנפרד, הוא גם מתאים את השירים זה לזה ברמת צבע הצליל, העוצמה, התדרים ועוד, וכל זאת על מנת להעניק לאלבום שלם, את האופי השלם הזה.
דעו לכם, שבכל פעם שאתם שומעים אלבום שאתם אוהבים, ומבחינתכם זהו אלבום שכל שיר בו מוביל לשיר אחר, או מתחבר אליו בדרך כלשהי…
זו תרומתו הגדולה של טכנאי המאסטרינג.